Mencari Identiti

Pencarian harta emas atau pendirian yang utuh menghadapi sakaratul maut. Sesungguhnya matawang kertas itu tidak bernilai. Hanya emas yang tetap berkilau. Begitulah kehidupan ini....

Sunday, February 26, 2006

NABI MUHAMMAD DENGAN BINATANG

Jom kenal Nabi

Pada suatu petang yang indah Nabi Muhammad menyertai sahabat-sahabatnya berjalan dibandar Mekah. Setelah penat berjalan, mereka pun singgah disuatu tempat untuk berehat. Sedang berehat dan berbual, tiba-tiba mereka terlihat satu sarang burung yang berada tidak jauh dari situ. Di dalam sarang tersebut terdapat seekor burung yang sedang bertelur.

Mereka asyik merenung gelagat burung yang sedang bertelur itu. Kemudian datang seorang lelaki mengambil telur yang berada di dalam sarang itu. Melihat perkara yang tersebut, burung itupun berasa marah. Dia melaga-lagakan sayap sambil mengigitnya.

Kemudian Nabi Muhammad memanggil orang yang mengambil telur dan bertanya kenapakah dia mengambil telur itu.

“Wahai Nabi, memang benar akulah yang telah mengambil telur burung itu” kata orang itu dengan jujur menjawab persoalan Nabi Muhammad

“Pulangkan semula telur yang telah kamu ambil itu ke tempat asalnya” Nabi Muhammad mengarahkan orang itu untuk meletakkan kembali telur tesebut ke tempat asal.

“Baiklah.” Jawab orang itu dengan penuh rasa kesal.

Kemudian datang pula sekumpulan lelaki dengan membawa anak-anak burung. Anak-anak burung itu dibungkus menggunakan sehelai kain. Nabi Muhammad pun bertanya kepada mereka mengenai anak-anak burung itu.

Mereka menjawab “Kami terdengar suara bising yang datangnya dari dalam semak,” tambah mereka lagi “lalu kami pun pergi mendapatkan suara itu. Kami dapati suara tersebut adalah dari anak-anak burung ini. Kami pun mengambilnya.” Cerita orang itu dengan bersungguh-sungguh.

Mereka menambah lagi dengan berkata “Setelah kami ambil anak-anak burung itu, kami diserang oleh ibunya.“

Nabi Muhammad pun mengarahkan orang itu meletakkan kembali anak-anak burung itu ke tempat asalnya. Kemudian Nabi Muhamad menasihati orang yang berada disekelilingnya dengan berkata “Wahai sahabatku, ketahuilah kamu sesungguhnya semua binatang itu tidak dapat berkata-kata. Hendaklah engkau semua takut kepada Allah sewaktu berinteraksi dengan binatang.”

1 Comments:

Post a Comment

<< Home