Mencari Identiti

Pencarian harta emas atau pendirian yang utuh menghadapi sakaratul maut. Sesungguhnya matawang kertas itu tidak bernilai. Hanya emas yang tetap berkilau. Begitulah kehidupan ini....

Monday, February 27, 2006

NABI MUHAMMAD DENGAN ORANG YANG EGOISTIK

(Jom Kenal Nabi)

Abu Jahal adalah merupakan salah seorang yang kaya dan berpengaruh dari kaum Quraisy. Dia mempunyai banyak perniagaan dan harta kekayaan. Ramai orang menjadi pekerja dan pengikutnya. Beliau suka bercakap dengan nada yang keras sambil membangga diri. Beliau suka merendah-rendahkan sifat seseorang terutama mereka yang tidak disukainya.

Abu Jahal tidak suka melihat Nabi Muhammad mengajak dan menyebarkan Islam. Abu Jahal sangat benci dengan Nabi Muhammad. Beliau suka menghina dan mencaci Nabi Muhammad.

Pada suatu petang, seorang pemuda dari luar bandar Mekah telah ditipu oleh Abu Jahal. “Wahai penghuni bandar Mekah!” Jerit seorang pemuda di tengah-tengah bandar Mekah. “Sesungguhnya aku datang ke bandar Mekah untuk berniaga. Semua unta yang aku bawa telah dibeli oleh Abu Jahal” jelas pemuda itu lagi “Namun beliau telah engkar untuk membayar harga kesemua unta yang telah diambil.” Jerit pemuda itu lagi “Siapakah yang dapat membela aku?” tanya pemuda itu kepada orang yang berada sekelilingnya.

Setelah itu datang sekumpulan pemuda menghampiri peniaga yang ditipu oleh Abu Jahal.

“Apakah benar kamu telah ditipu oleh Abu Jahal?” tanya kumpulan pemuda itu.

“Ya, benar.” Jawab peniaga.

“Kami akan memperkenalkan engkau dengan orang yang boleh membela kamu” tambah kumpulan pemuda itu.

“Benarkah? Terima kasih anak muda.Dimanakah dia?” tanya peniaga itu dengan nada yang penuh pengharapan.

Kumpulan pemuda itu mencadangkan peniaga tersebut bertemu dengan Nabi Muhammad. Mereka sengaja ingin melaga-lagakan Nabi Muhammad dengan Abu Jahal. Mereka berharap dapat melihat satu sandiwara antara Abu Jahal dan Nabi Muhammad.

Peniaga yang ditipu itu terus menemui Nabi Muhammad. Beliau menceritakan kisah tipu daya Abu Jahal terhadapnya. Beliau mengharapkan agar Nabi Muhammad dapat menolong beliau mengutip hutang dari Abu Jahal.

Setelah selesai mendengar aduan peniaga tersebut, Nabi Muhammad mengajak beliau berjumpa dengan Abu Jahal. Disaat itu, kumpulan pemuda tadi mengekori dari belakang sambil tersenyum. Mereka menyangka akan terjadi satu pergaduhan antara Abu Jahal dan Nabi Muhammad.

Sewaktu tiba di rumah Abu Jahal, Nabi Muhammad pun mengetuk pintu.

”Siapakah yang mengetuk pintu itu?” jerit Abu Jahal dari dalam rumahnya.

”Aku, Muhammad!” Jawab Nabi Muhammad.

Abu Jahal tersentak. Dia tidak menyangka Nabi Muhammad yang sering dimaki dan dicaci olehnya datang ke rumah. Dia mula rasa gelisah dan panik. Takut kalau Nabi Muhammad ingin membalas dendam. Dalam getar dia menggagahkan diri untuk bertemu Nabi Muhammad.

”Apakah tujuan kau ke mari wahai Muhammad?” tanya Abu Jahal.

”Engkau telah berhutang dengan peniaga ini” tegas Nabi Muhammad.

“Ya,“ jawab Abu Jahal.

”Sekarang kau harus membayar hutang mu!“ tegas Nabi Muhammad dengan penuh sabar.

“Baiklah, aku akan membayarnya“ jawab Abu Jahal dengar nada ketarnya.

Abu Jahal lantas membayar semua jumlah hutangnya.

Sekumpulan pemuda tadi berasa hampa. Mereka gagal melihat sandiwara yang diinginkan. Sesungguhnya mereka hanya berani melakukan kejahatan dibelakang atau dijarak yang jauh. Mereka akan mula panik apabila berhadapan dengan Nabi Muhammad.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home