Mencari Identiti

Pencarian harta emas atau pendirian yang utuh menghadapi sakaratul maut. Sesungguhnya matawang kertas itu tidak bernilai. Hanya emas yang tetap berkilau. Begitulah kehidupan ini....

Friday, April 21, 2006

NABI MUHAMMAD DENGAN WANITA

JOM KENAL NABI

Pada suatu hari, rumah Nabi Muhammad dikunjungi oleh saudara mara perempuannya. Disebabkan Nabi Muhammad sibuk mengajar dan berdakwah, mereka jarang dapat duduk bersama-sama. Mereka mengambil kesempatan ini untuk duduk mengelilingi Nabi Muhammad sambil berbual-bual.

Hubungan mereka dengan Nabi Muhammad sangat akrab. Nabi Muhammad melayan mereka seumpama saudara kandung. Perbualan kaum wanita ini disertai dengan gelak ketawa dan suara yang nyaring.

Tiba-tiba seorang sahabat Nabi Muhammad yang bernama Umar datang menziarahi Nabi Muhammad.

“Assalamualaikum !” Umar memberi salam sebelum meminta izin untuk masuk ke dalam. Tatkala kakinya melangkah memasuki rumah, semua saudara perempuan Nabi Muhammad yang berada disitu lari dan menyembunyikan diri. Nabi Muhammad ketawa dan merasa geli hati melihat gelagat saudara perempuannya itu.

“Wahai Nabi, kenapa engkau ketawa?” soal Umar pelik setelah melihat Nabi Muhammad ketawa “Selalunya engkau hanya tersenyum tetapi apakah yang telah membuatkan engkau ketawa?”

Nabi Muhammad menerangkan bahawa beliau merasa geli hati melihat gelagat saudara perempuannya melarikan diri setelah mendengar sapaan Umar. Barulah Umar faham punca sebenar Nabi Muhammad ketawa.

Lalu beliau bertanya kepada kumpulan wanita itu “Kenapa kamu melarikan diri dari aku?”

Wanita-wanita itu hanya tersenyum.

Tambah Umar lagi “Kamu semua berbicara dan gelak ketawa dengan nada yang tinggi. Kemudian kamu lari setelah mendengar suara aku. Apakah kalian lebih takut kepada aku berbanding dengan Nabi Muhammad?”

“Wahai Umar” jawab wanita itu dengan penuh kesopanan “ketahuilah engkau bahawa sesungguhnya kamu itu panas baran. Nabi Muhammad pula adalah seorang yang amat penyabar. Kamu akan cepat berasa marah berbanding Nabi Muhammad. Nabi Muhammad akan menegur kami dengan cara yang paling lembut.”

“Jadi?” tanya Umar.

Tambah wanita itu lagi “Jadi, kami melarikan diri dari kamu kerana kami pasti kau akan memarahi kami.”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home